Zeneovi
foglalkozások a zeneiskolában
A jógyakorlat célja:
- Élménynyújtás· Játék és tanulás összekapcsolása· Zenei hallás fejlesztése, finomítása· Ritmusérzék fejlesztése· A mozgás koordinálása, szinkronizált mozgási képesség· Finomabb motorikus készségek elsajátítása· Absztrakt gondolkodásmód fejlesztése, amely a szavak nélküli esztétikai aktivitások révén alakul ki.· A tanár és a tanuló közötti személyes kontaktus kialakítása· A csoportban való együttműködés megismerése· A hangok tulajdonságainak, azok összetettebb formáinak megfigyelése.· Az egyszólamúságban és többszólamúságban való tájékozódás· A hang és mozgás összefüggésének megértése.· Felfedezni a zene mesélő erejét· A gyerekek zenei megértésének fejlesztése. A zene sajátos nyelvén elmesélt történetek megértése.· A zenehallgatás örömére való tanítás· Improvizációs készség fejlesztése, a gyerekek alkotókedvének bátorítása.· Különböző hanghatásokkal való megismerkedés és azok kifejezőerejének érzékelése· Különböző hangszerekkel való megismerkedés· A hangszeren való játék örömének felfedezése· A koncertlátogatásokra való felkészítés
A zeneóvodai foglalkozások módszertanának kidolgozása során kezdettől fogva a gyermekközpontú nevelés áll a figyelmünk középpontjában. Mivel az országban a zeneóvodára és zenebölcsődére nincs központilag kidolgozott nevelési tematika, így a foglalkozásokat vezető pedagógus feladata, hogy összeállítsa az adott korosztálynak szóló dalokat, mondókákat, népi gyermekjátékokat, figyelve arra, hogy a csoportban milyen személyiségű és készségű gyermekek vannak. Napjainkban a magyar gyermekdalok mellett igény jelentkezik arra, hogy a környező népek dalait, az európai gyermekdalokat is megismerjék a gyermekek. A foglalkozás résztvevői interaktív módon, személyes élmények megélésével kerülnek közelebb a zenei kultúrkincshez.
Kodály módszertanát helyezzük zenei nevelésünk középpontjába. Az ismétlésre épülő foglalkozások során a dalok és mondókák elsajátítása hallás után történik. Fontos szerepet kap a ritmusérzék fejlesztése és a játékra épülő kreatív tevékenységek alkalmazása. Más szakemberek gondolatait is szem előtt tartjuk, hisz Kodályhoz hasonlóan ők is azon a véleményen vannak, hogy a zenei nevelést a legfiatalabb korban kell elkezdeni. Ehhez nem kellenek mindjárt hangjegyek, hangkörök, hanem zenei tapasztalás kell. Nem kell mindjárt a kottákkal kezdeni. A gyerekek énekeljenek, játszanak hangszereken. Hagyjuk, hogy közel kerüljenek a hangszerekhez, hogy tudjanak a testükkel, mint hangszerrel bánni, képesek legyenek az egész testükkel érzékelni a zenét, merjenek minél több mindent kipróbálni.
"Mit kellene tenni? Az iskolákban, óvodákban úgy kell ének és zenei nevelést adni, hogy ne gyötrelem, hanem gyönyörűség legyen a tanulónak, s beleoltsa a nemesebb zene utáni szomjat. Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket. Zene nélkül nincsen teljes ember". Kodály Zoltán A "Zenebölcsi" és "Zeneovi" pedagógusainak kölcsönös együttműködése révén a foglalkozások sok új javaslattal, elgondolással, ötlettel is gazdagodnak. A "Zeneovi" alkalmainak felépítése mindig egy bizonyos tematikai vázon alapul. A témákat az időszakoknak, évszakoknak, ünnepeknek megfelelően választjuk. Meghatározott periódusonként új dalokat, mondókákat, játékokat tanítunk a gyermekeknek. A foglalkozásokhoz hozzátartozik még a rendszeres zenehallgatás, amit a gyermekek hangszeres játéka kísér. Emellett még teret kap a pedagógus által művelt hangszeren történő előadás. A gyermekek egyenként, tanáruk segítségével megszólaltathatják a hangszert és eljátszhatnak rajta egy dalt, a többiek pedig segítenek az éneklésben és tapsban. A zeneovi foglalkozásokon a gyermekek egyéni és csoportos érzelmi nevelése is zajlik. Ez az atmoszféra sokoldalú érzelmi kifejezéseket és pozitív élményeket tesz lehetővé, melyek hozzájárulhatnak a gyermekek boldog alaphangulatának kifejlődéséhez, és ezzel együtt a másik megértéséhez. Azok a gyerekek pedig, akik viselkedési nehézségekkel és zavarokkal küzdenek (agresszivitás, gátlás), különösen sok figyelmet és megértő nevelői magatartást igényelnek. Ezeken a foglalkozásokon minden gyermek az igényeinek és képességeinek megfelelő képesség- és készségfejlesztést kap.
Foglalkozásainkon az érzelmi nevelés alkotóelemei:
- a szeretet és kötődés képességének fejlesztése
- a mások iránti tisztelet és megbecsülés érzésének fejlesztése
- az élménybefogadás képességének fejlesztése
- az érzelmek kifejezőképességének fejlesztése
- az ösztönök és az érzelmek irányításának a fejlesztése
- az érzelmi zavarok tompítása és leépítése
A dalok, mondókák, játékok kiválasztásánál nagy gondot fordítunk arra, hogy kizárólag olyan ismeretanyaggal dolgozzunk, amely a gyermekek számára elsajátíthatóvá, értelmezhetővé, énekelhetővé, és játszhatóvá válhat. Egyúttal törekszünk arra, hogy a szülők számára is bemutassuk a "Zeneovi"-ban folyó munkánkat a nyílt óráinkon és a beszoktatási időkben. Foglalkozásainkon a gyermek-tanár kapcsolat megerősítésére törekszünk, de sokat jelent még, hogy a gyermekek megismerhetik a közösségben történő együttműködést, így az egymással való kapcsolatuk is erősödik. A jó gyakorlat biztosítja az egyenlő hozzáférést a minőségi oktatáshoz: az SNI gyerekek együttnevelése a zeneoviban fontos lehetőség arra, hogy a gyermekek már ebben a korban is megtapasztalják az egymás iránti tolerancia érzését. A hátrányos helyzetű gyermekek esélyt kapnak arra, hogy már óvodás korban művészeti nevelésben részesüljenek, igényük kialakulhasson a kultúra befogadására.
Albrechtovics Miklósné