Az aranykulcs
Együtt a zenében és a művészetekben

Az iskola kezdő zongorista növendékei Papp Lajos magyar zeneszerző Aranykulcs című, Grimm mesére komponált zongoraciklusának darabjait (16 tétel) tanulták meg. Ennek a zeneműciklusnak az az érdekessége, hogy a zene-mese első részében a zeneszerző címeket ad a tételeknek, míg a második részben a címeket a gyermekek kreativitására építve közösen alakíthatja ki a tanár és a növendék. A történet egy kisfiúról szól, aki egy elásott ládikát talál a hideg téli erdőben, és az aranykulcs segítségével kinyitja. Hogy mi van a ládában? Ezt kellett kitalálni a zenei hanganyag segítségével, a zene hangulatát figyelembe véve. A megtanult zongoraműveket a gyermekek CD-re feljátszották, majd ezeket a hanganyagokat kiküldtük a partneriskoláknak, ahol a tanulók rajzokon megörökítették a hallottak alapján általuk elképzelt érzéseket, tárgyakat.

Iskolánk diákjai és tanárai az elkészült rajzokat a hanganyaggal összeszerkesztve egy érdekes PowerPoint bemutatót készítettek, melyet az Európai Comenius Héten rendezett hangversenyen élő bemutató keretében láthatott Pomáz érdeklődő közönsége.

A projektben olyan módszertant használtunk, ami a gyermekek kreativitására támaszkodva fokozatosan bevezeti őket a klasszikus zene világába. Fontosnak tartottuk, hogy a növendékek megtapasztalják a művészetek közötti összefüggéseket, iránymutatásunkkal lehetőséget kaptak az önkifejezés megértésére és művelésére. Felfedezhették, hogy saját érzéseiket is el lehet, sőt el kell képzelni, és egyáltalán nem baj, hogy ugyanarról a zenéről mindenkinek más és más jut az eszébe.

Iskolánk diákjai és tanárai az elkészült rajzokat a hanganyaggal összeszerkesztve egy érdekes PowerPoint bemutatót készítettek, melyet az Európai Comenius Héten rendezett hangversenyen élő bemutató keretében láthatott Pomáz érdeklődő közönsége.

A projektben részt vevő kisdiákok és tanáraik számára újszerű volt ez a zenei megközelítés, értelmezés. Nagy érdeklődéssel és nagyfokú kreativitással vettek részt a munkában, amit nem is munkaként, hanem közös élményszerzésként éltek meg. Azt a kitűzött célunkat, hogy növendékeinket barátságba hozzuk a klasszikus zenével, és segítsük a zene üzenetének megértését, kitűnően megvalósítottuk. A projekt "kézzelfogható" eredménye az a CD kiadvány, amit közös munkánkról készítettünk. E zenei hanganyagot minden olyan, a téma iránt érdeklődő pedagógus és szülő használhatja, aki fontosnak tartja gyermekei zenei, művészeti képzését, és azt, hogy ezek a gyermekek zeneértő, zeneszerető felnőttekké válhassanak.

Polányiné Takács Judit