Comenius S.T.O.R.I.E.S.

Comenius S.T.O.R.I.E.S. (A reneszánsz gyökerek keresése Európában)

Önmagáért beszél az új Comenius projektünk címe. Az elkövetkező két évben a reneszánsz korral foglalkozunk négy másik európai ország iskolájával együtt. Partnerünk lesz ebben a munkában egy-egy Lengyel, Cseh, Szlovák és Spanyol iskola.

Az első találkozót a program koordinátorai szervezték Csehországban. Az ott eltöltött egy hét alatt megismerkedtünk a programban résztvevő tanárokkal, megterveztük, hogy mi legyen az első év programja, és pontosítottuk a találkozók időpontjait is. Itt iskolánkat Fadgyas Margit és Knyazoviczky Zoltán képviselte.

Kezdetnek minden iskola bemutatta saját magát, és környezetét (https://www.comenius-stories.org/), valamint egy többnyelvű szótárat készítettek közösen, ami tartalmazza az alapvető kifejezéseket minden a programban részt vevő ország nyelvén.

9) Something from contemporary fashion. Which of these pictures illustrate Renaissance?

Az év második felében növendékeink a cseh reneszánsz nyomaival ismerkedhetnek meg:

" A Comenius program keretében, a reneszánsz jegyében egy nyolc fős delegáció,hat diák és két kísérőtanár látogatott Bechynébe, egy gyönyörű, hatezer lelket számláló dél-cseh városkába. 2011 április 4,-én indult a kis csapat Budapestről és egy félnapi utazás után, prágai átszállással érkezett meg a célállomásra. Házigazdáink gondoskodtak róla, hogy élményekben bővelkedő programokkal töltsék ki ottlétünk pár napját. Másnap reggel Csehország egyik legizgalmasabb települését mutatták meg, a huszita fellegvárat, Tábort. A város ódon főteréről kiindulva vettük az irányt a Huszita-múzeumba, majd közvetlenül az épületen keresztül értük el a vár alatt húzódó kazamatarendszert. A délelőtt folyamán felkerestünk egy érmekiállítást, melynek érdekessége az volt, hogy egy restaurálás alatt álló épület konyhájának padlójába rejtett pénzérméiből állt. Ezután a kertvárosi részben rövid séta végén láttuk meg a Matky Bozi kolostor impozáns épületegyüttesét. Másnap iskolalátogatással folytattuk, ahol a projektben résztvevő országok fiataljai megismerhették a helyi tanulmányi módszereket, majd bemutatták a reneszánsz művészetben való jártasságukat. Délután bejártuk Bechynét. Felkerestük a zeneiskolát, körbejártuk a várat és a váron belül megcsodáltuk a reneszánsz kastélyt és más korabeli épületeket. A nap hátralevő részét a természet lágy ölén, a kisváros közelében lévő árnyas. sziklás, patakos kirándulóhelyen töltöttük el vendéglátóink társaságában.

Végre csütörtök. Irány Prága. Egy nap édeskevés. Károly-híd, Hradzsin, Királyi botanikuskert, Vencel-tér. Mindez kutyafuttában. Szép, de rövid. Futás a szálláshelyre. Búcsúbuli. Másnap indulás haza."

A második év a napjaikban is megtalálható reneszánsz emlékek felkutatását tűzte ki fő feladatául. Erről minden ország egy-egy prezentációban számolt be. Az itthoni szorgos munka mellett jártunk Lengyelországban, Czestochowában:

"A diákok nagy része már korábban is találkozott így ismerősként üdvözölhették egymást. A találkozó fő témája a reneszánsz lengyelországi megjelenésének megismerése volt. Elsőnek természetesen az iskolát , majd magát a várost néztük meg. Megtudtuk, hogy az iskola milyen szerepet tölt be a város tanítási rendszerében, valamint ellátogattunk a városházára is. Délelőttönként amíg a tanári értékelő megbeszélések folytak a diákok a vendéglátóikkal iskolai órákon vettek részt. Délután a tágabb környezet (Ogrodzieniec, Krakkó) reneszánsz emlékeivel ismerkedtünk, és megismertük a terület korabeli történelmét is. A diákok kézműves foglalkozások keretében plakátokat készítettek a projektben résztvevő országok jellegzetességeiről, illetve kipróbálhatták a korabeli edénykészítés módszereit is."

És Valenciában is:

"Erre az útra 2012 májusában került sor. 4 diák és 2 kísérőtanár részvételével utaztunk valenciába. Az út előtt a kollégák, elektronikus úton előkészítették a projekt következő találkozójának programjait. A diákok pedig közösen feladatokat oldottak meg, és e-mailben egyeztettek. A fogadó iskola nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a vendégeik, a jelenkori nevezetességek mellett, alaposan megismerjék Valencia reneszánsz épületeit, a reneszánsz kor városhoz kötődő történelmi eseményit, kulturális hagyományait. Így került sor - profi idegenvezető segítségével -, hogy láthattuk a régi selyempiacot (Lonja de LaSeda). Az akkori selyemút egyik gazdasági központját, ahol a diákjaink - egymással versengve- kipróbálhatták magukat, mint reneszánsz kereskedők! Megtekintettük a Katedrálist, ahol a helyi hagyomány szerint, a Szent Grált őrizték! Európa egyik legrégebbi ételpiacát sem hagyhattuk ki (MercadoCentral). Ahol bele lehet kóstolni az igazi valenciai életbe, átérezni egy kicsit a spanyol piacok sürgés-forgását, és persze helyi ételkülönlegességeket vásárolni a hihetetlenül élettel teli piacon. Ellátogattunk a régi városkapuhoz, amely börtönként is működött (Torres de Serranos).

E mellett, természetesen jutott idő a modern Valencia atmoszféráját és épületeit is megismerni. Az Operaház Európa egyik legnagyobb presztízsű ilyen jellegű építménye, különleges kinézete, és hihetetlen akusztikája miatt. A legnagyobb élményt pedig, a Művészetek és Tudományok városa jelentette (La Ciudad de las Artes y las Ciencias).

A nagyon szép hét után, reméljük, hogy a Comenius programon kívül is fogunk majd találkozni spanyol barátainkkal!"

Összegzés:

A fő célunk az volt, hogy megvizsgáljuk a reneszánsz időszakot, és azt, hogyan van jelen most a különböző országok mindennapjaiban. Az első évet a múltnak szenteltük (a reneszánsz időszak általános összefoglalása, majd megjelenése külön-külön az egyes országokban), fontos események és személyek kiválasztása, akiket rövid történetekben voltak bemutatva, amiket egy könyvbe összegyűjtve megjelentetett minden iskola. Ezek a történetek a művészet, irodalom, tudomány, gazdaság, történelem és más területek kiemelkedő személyiségeiről szóltak.

A második évben az iskolák megvizsgálták, hogy miként jelenik meg a reneszánsz manapság: várok, szokások, kertek, folyók, az építészet, gasztronómia, zene, tánc és a mindennapi élet megfigyelésével.

Készítettünk egy mellékletet könyv formában ami a résztvevők által az első évben összegyűjtött rövid történeteket tartalmazza, és egy CD formátumú útmutatót amely tartalmazza a mindennapi élet és a kultúra különböző területein található reneszánsz nyomokat, emlékeket bemutató iskolai prezentációkat.

Az együttműködés kezdetén kialakítottunk a project honlapját, és minden tevékenységünket meg is jelenítettük rajta.

A minden projekt-év kezdetén megtartott közös találkozón, és az év közbeni két-három országot érintő csereutazások során lehetősége volt a részt vevő diákoknak és tanároknak, hogy az otthoni munkájukat tovább fejlesszék, és a reneszánsz emlékeinek a mindennapjainkban való kutatása során egy közös, teljesebb Európát átfogó nézőpontot alakítsanak ki. A záró találkozó magában foglalta a résztvevő országok által alkalmazott különböző megközelítések, és az összegyűjtött emlékek összehasonlítását, valamint a reneszánszról szerzett ismereteken alapuló következtetések összefoglalását.

Knyazoviczki Zoltán