Autista gyermekek furulyaoktatása
Módszerek, tapasztalatok
Az autista gyermekek esetében a tananyagközpontú módszertan kivitelezhetetlen. A velük való foglalkozás mindig egyedi és személyre szabott. Állapotjavulásuk egyik eszköze a zeneterápia, ill. a hangszeres zenélés, jelen esetben a furulya "tanulás". Ez egy kiegészítő terápia. A zene, fejlesztő hatása kiemelten jelentkezik az értelmileg sérült emberek akarati, érzelmi és intellektuális életében. Egyik legismertebb zeneterápiás módszer az Orff módszer. Az aktív zenélés kapcsán jutott arra a megfigyelésre, hogy csökkent a gyermekek mozgásos ügyetlensége, javult beszédképességük, beszédmegértésük és kevesebb lett magatartásbeli problémájuk. Az Orff módszere felől haladhatunk fokozatosan, a finomabb motorikus mozgásokat igénylő hangszeres játék felé, szigorúan figyelembe véve a gyermek motiváltságát.
Ide írhatsz...
A zenei nevelés, ezen
belül a hangszeres oktatás óriási előnyben van bármilyen más
tevékenységgel szemben, hiszen igen rövid időn belül "színpadképes"
darabok születnek. Így egyszerre éri sikerélmény a gyermeket és a szülőt
is. A furulyaoktatás különösen előnyt élvez ebből a szempontból, hiszen
egyszerű darabok igen rövid időn belül elsajátíthatók. A
zene megszerettetése nem merül ki kizárólag az órai munkában Fontos
nevelési eszköz a közös koncertlátogatás, mely zeneiskolai kereteken
belül akár mindennapossá válhat. Szükséges továbbá a szülővel való,
szinte állandó kapcsolat, /főleg a kezdeti időben/ hogy folyamatosan
tájékoztassanak gyermekük "hangulatáról". A pedagógus így "felkészülhet"
a legváratlanabb helyzetekre is. Pár év után a pedagógus is megtanulja,
hogy az improvizáció nem kizárólag a művészet egyik legfontosabb
eszköze. Tanulható helyzetekről van szó. A jó gyakorlat újszerűsége
abból adódik, hogy egy művészeti iskola feladatköréhez, arculatához
eddig nem tartozott hozzá az esélyegyenlőség ilyen típusú biztosítása.
Az iskola alapvető funkcióit nem változtatja meg, viszont kiszélesíti
mozgásterét. Az autista gyerekekre szakosodott pedagógiai, illetve
gyógyító intézményekkel összefogva elősegíthetjük a gyorsabb
integrálódást./ tapasztalatcsere/ Az egyes intézmények feladat körét nem
átvéve, hanem azt kiegészítve látványos javulást érhetünk el a
beilleszkedés minőségében és tempójában.
Blaskó Mihály