Creativity by Music

ERASMUS +

Beszámoló az olaszországi Erasmus+ utazásról

Az Erasmus + Creativity by Music elnevezésű project 3. állomása a dél-olaszországi Caserta városa volt. Nyolc növendékünk kapta meg a lehetőséget, hogy nemzetközi terepen is megmutathassa tehetségét, felkészültségét. A Moderntánc tanszak hét ötödik osztályos növendéke, valamint egy csellista növendékünk utazott el Varga Erzsébet és Vincze Éva tanárnő kíséretével a Nápoly melletti kisvárosba. A találkozó házigazdája a Tecnico Economico Grafica & comunicazioni Liceo Musicale középiskola volt.

Az utazást követő napon, hétfőn megtekintettük az iskolát, és megtörtént az első projekt megbeszélés is. A résztvevő diákokból összeállt a nemzetközi zenekar, és elkezdődött az első zenekari próba. Ebéd után találkoztunk a Casertai városvezetőkkel a polgármesteri hivatalban, akiknél szívélyes fogadtatásban volt részünk. Rövid betekintés nyerhettünk a város történelmébe, valamint a szokásos protokoll szerint a vendégek átadhatták üdvözlő ajándékaikat a hivatalos vendéglátóknak.

Délután megtekintettük az olaszországi "Versailles"-nak nevezett Casertai Királyi Kastélyt és gyönyörű parkját.

A következő napon, kedden már kilenc órakor elkezdődött a munka az iskolában: újra a zenekar, majd a táncosok is próbáltak közel két óra hosszat. A diákok hamar összebarátkoztak, segítették egymást a próba alatt. Ismét megmutatkozott a művészetek határokon átívelő közösségépítő ereje. Később a városhoz közeli San Leucio "Belvedere"-be tettünk kirándulást.

Szerdán egész napos kirándulásra mentünk Nápolyba, ahol a híres Nápolyi Zenés Színházat is megtekintettük, melyben híres operabemutatók voltak a tizenkilencedik században. Érdekes élmény volt a páholyok között sétálni, és megérezni ennek a méltán híres teátrumnak az atmoszféráját. A színház kávézójában élő zongora zene szólt, jó volt itt is elüldögélnünk kicsit. Később jutott idő egy kis városi sétára a tengerparton, melyhez a helyi ételkülönlegességek megkóstolása is társult.

A csütörtök igazán izgalmasan telt, ugyanis már reggeltől az esti koncert lázában égett mindenki. A zenekari próbán is érezhető volt az emelkedett hangulat. A gyerekek igyekeztek száz százalékosan helyt állni. Az esti koncert 6 órakor kezdődött, melynek helyszíne a Casertai Királyi Kastély emeleti monumentális kupolás lépcsőcsarnoka volt.

Az előadáson a diákok nagyon szépen szerepeltek, a színhely különös atmoszférája hozzájárult a fellépő diákjaink nagysikerű produkciójához. Az első szakaszban minden ország külön bemutatót tartott, melynek ideje 15 perc volt. A mi műsorunk a következő volt: 1. Kodály Zoltán: Kállai Kettős, 2. Profokjev: Rómeó és Júlia - báli jelenet, 3. Palya Bea: Szabadon - "Tavasztánc". A koreográfiákat összeállította és betanította Vincze Éva tanárnő.

A koncert második felét a résztvevő diákokból - törökök, spanyolok, magyarok, és persze az olaszok - összeált zenekari produkció 6 műsorszáma határozta meg . A mieink közül 3 moderntánc szakos növendékünk - hegedűs, fuvolista, és gitáros, valamint a csellista növendékünk ült a zenekari pult mögött.

Külön örömünkre szolgált, hogy a műsort nem csak a helyi tanárok és vezetőség tekintette meg, hanem egy Európa parlamenti képviselő is.

A pénteki zárónapon ismét egy projekt megbeszéléssel zártuk a hetet, melyen a következő, spanyolországi utazás előkészületeit is megbeszéltük, majd szó esett a záróbeszámoló elkészítéséről is.

Szombatra már csupán a hazautazás és az élmények, tanulságok átgondolása maradt.

Varga Erzsébet és Vincze Éva tanárok

Spanyolországban jártunk -
A TWMI "Creativity by music" Erasmus+ programjának találkozója

Iskolánk már évek óta részt vesz Erasmus+ program keretében nemzetközi csereprogramokon, melynek aktuális állomása Spanyolország volt. November 10. és 16. között hat lelkes diákunk és négy nem kevésbé érdeklődő tanárunk járt az andalúziai Linaresben, hogy megismerkedjenek a spanyol kultúrával és az ott élő diákok és zenetanárok mindennapjaival. A spanyol és magyar csoport mellett, olaszok és törökök is részt vettek a programban, nagy örömünkre, hiszen így még több izgalmas kultúrával, zenével és szimpatikus emberrel ismerkedhettünk meg.

Már odautazásunk is izgalmas volt, hiszen a madridi repülőtérről a három vendég nemzet együtt utazott buszon Linaresbe, a hosszú úton a török csoport tagjai előkapták a hangszerüket és rázendítettek izgalmas népzenéjükre, ezzel megalapozva azt az általános jókedvet, amivel később az egész hét telt. A hotel, amit szintén megosztottunk a többi nemzettel nemcsak a gyakorlás és a zenélés színhelye lett, a gyerekek egy hosszú nap után ott könnyen ismerkedhettek egymással, és mind örömmel tapasztaltuk, hogy kíváncsian és egymást inspirálva kötöttek barátságokat.

A Linaresben töltött idő alatt sok izgalmas kulturális, szakmai és gasztronómiai benyomás ért minket. Délelőttönként a gyerekek közös zenei workshopokon vettek részt az linaresi zeneiskolában, tanultak flamenco zenét, volt egy különösen érdekes interaktív ritmusokra épülő órájuk, játékos feladatokon keresztül ismerkedtek egymás kultúrájával, sőt még a drámás feladatokban is lelkesen részt vettek. Mi tanárok azt tapasztaltuk, hogy a spanyolok meleg szeretettel fogadtak minket és ez nemcsak a pedagógusokra, a diákokra is igaz volt, mindig örömmel segítettek nekünk, bármilyen kérdésünk merült fel. A workshopok mellett érdekes városnéző túrákat tettünk, Linares mellett ellátogattunk a környező történelmi városokba is, ahol tátott szájjal csodáltuk a spanyol sikátorokat, templomokat, tereket. Természetesen múzeumban is voltunk, tanultunk a méltán híres spanyol olivabogyó termesztésről, a bikaviadalokról és híres linaresi születésű gitáros, Andrés Segovia múzeumát is meglátogattuk. Nemcsak a látványosságok, de az ennivalók is nagyon érdekesek voltak számunkra, igyekeztünk minél több helyi specialitást megkóstolni. Talán mindannyiunk kedvence a churros lett, ami egy nagyon hízlaló, ám csodálatosan finom édesség és nagy előnye, hogy szinte mindenhol kapható, mint nálunk a lángos.

Utazásunk csúcspontja egyértelműen az a nap volt, amikor a gyerekek bemutatták saját műsoruk mellett a héten tanultakat is. Nagy szerencsénkre ez pont a flamenco nemzetközi napjára esett, így aznap még egy csodálatos flamenco műsort is végignézhettünk, este pedig büszkén és örömmel tapasztaltuk, hogy a gyerekek milyen ügyesen tudtak együtt muzsikálni, mennyire bátran képviselik a saját kultúrájukat és emellett mennyire kíváncsiak a többiekre is. Azt hiszem ez az ilyen programok lényege. Meggyőződésem, hogy nemcsak a látnivalók miatt tértünk haza sok élménnyel, nagyon fontos volt az a kíváncsiság, ami a fiatalokon látszott. A búcsúzásnál meghatódva láttuk, hogy mennyire megkedvelték egymást. Úgy érzem a diákok és tanárok is meghatározó élménnyel gazdagodtak!

Tavasszal a mi iskolánk látja vendégül a többi ország tanárait, nagy örömmel és lelkesen készülünk arra is, hiszen az utunk nem Spanyolországgal ért véget. 

SZAKMAI BESZÁMOLÓ

a 2019. január 27 - február 2 között megrendezett "Creativity by music" Erasmus + pályázathoz kapcsolódó találkozóról.

A pályázat megvalósításában ez volt az első alkalom amikor a diákok találkoztak egymással. Ennek a találkozónak a házigazdája az angol partner a birminghami Washwood Heath Academy volt.

Az első napon a négy országból (Törökország, Olaszország, Spanyolország, Magyarország) érkezett diákok megismerkedtek a fogadó iskolával. A helyi diákönkormányzat vezetői által tartott bemutató információkat kaptunk a városról, az iskola felépítéséről, majd körbevezettek bennünket. Megtekinthettük az intézmény épp átadás előtt lévő új épületrészét is.

A második napon már két workshop keretében kaptunk ízelítőt az alsó tagozatosoknak szervezett zenei foglalkozásokból. Az elsőn egy hagyományos ütős hangszerekkel dolgozó tanár vezetésével a ritmusok több szólamú használatát gyakorolták, egyre összetettebb feladatok során. Ezután következett a "Steel band" nevű workshop, aminek keretében egy saját készítésű, fémből készült ütés hangszer segítségével, egy oktáv terjedelemben dolgoztak a Birmingham Music Service tanárának vezetésével. A diákok nagy élvezettel vettek részt a foglalkozásokon.

A harmadik napon (szerdán) szintén egy új fajta hangszer a "Polipipes" került terítékre. Itt négy hangból álló skálán, egy sajátos, műanyag csövekből kialakított hangszeren játszottak a tanulók, majd a több szólamú zenei anyag kialakítása után az improviáció játékos kipróbálására is sor került.

Csütörtökön a fogadó intézményhez szervezetileg közel álló Sultrey School meglátogatása volt a program első pontja. Ennek az iskolalátogatásnak a folytatásaként délután a város polgármesteri hivatalában tettünk hivatalos látogatást.

Pénteken a záró napon két foglalkozás került még megtartásra. Amíg a tanulók a képzőművészeti foglalkozáson a farsangi maszkok elkészítésének technikáival ismerkedtek meg, addig a tanárok a feladatokat összefoglaló, és a következő látogatást előkészítő találkozón vettek részt, majd később, mikor mindenki újra összegyűlt a török diákok tartottak rövid koncertet a népzenéjükből.

Szombatra már csak a hazautazás maradt.

Knyazoviczki Zoltán - projekt koordinátor


Első találkozó: Kirsheir, Törökország 2018. november

A találkozó a partnerekkel való megismerkedésről, a két éves közös munka pontos megtervezéséről szólt leginkább. A feladatok szétosztása és a találkozók időpontjainak megbeszélése után azért jutott idő a török népzeneoktatás gyakorlatának alapos megismerésére, valamint elmélyedtünk a híres "Ebru" festési technika alkalmazásában is.
Birmingham, Anglia 2019 január
Négy zenész és két képzőművész növendékünk vett részt (Polányiné Takács Judit és Knyazoviczki Zoltán kíséretében) ezen a találkozón, amelynek házigazdája az angol partner: a birminghami Washwood Heath Academy volt.
Kezdésként a négy országból (Törökország, Olaszország, Spanyolország, Magyarország) érkezett diákok megismerkedtek a fogadó iskolával. A helyi diákönkormányzat vezetői által tartott bemutató információkat kaptunk a városról, az iskola felépítéséről, majd körbevezettek bennünket. Megtekinthettük az intézmény épp átadás előtt lévő új épületrészét is.
Ezután már két workshop keretében kaptunk ízelítőt az alsó tagozatosoknak szervezett zenei foglalkozásokból. Az elsőn egy hagyományos ütős hangszerekkel dolgozó tanár vezetésével a ritmusok több szólamú használatát gyakorolták, egyre összetettebb feladatok során. Ezután következett a "Steel band" nevű workshop, aminek keretében egy saját készítésű, fémből készült ütés hangszer segítségével, egy oktáv terjedelemben dolgoztak a Birmingham Music Service tanárának vezetésével.
Másnap szintén egy új fajta hangszer a "Polipipes" került terítékre. Itt négy hangból álló skálán, egy sajátos, műanyag csövekből kialakított hangszeren játszottak a tanulók, majd a több szólamú zenei anyag kialakítása után az improvizációs játékos kipróbálására is sor került. Később a farsangi maszkok elkészítésének technikáiban is elmélyedtek tanulóink, és voltak akik a maszkjaikat haza is hozták.
A workshopok mellet bebarangoltuk Birmingham városát, találkoztunk a polgármesterrel, de eljutottunk Stratford-upon Avonbe is, Shakespeare szülővárosába.
Caserta , Olaszország 2019 március
Nyolc növendékünk kapta meg a lehetőséget, hogy nemzetközi terepen is megmutathassa tehetségét, felkészültségét. A Moderntánc tanszak hét ötödik osztályos növendéke, valamint egy csellista növendékünk utazott el Varga Erzsébet és Vincze Éva tanárnő kíséretével a Nápoly melletti kisvárosba. A találkozó házigazdája a Tecnico Economico Grafica & comunicazioni Liceo Musicale középiskola volt.
A résztvevő diákokból összeállt egy nemzetközi zenekar, és rögtön el is kezdődött próbafolyamat, ami végigkísérte az ott töltött napokat. A diákok hamar összebarátkoztak, segítették egymást a próba alatt. Ismét megmutatkozott a művészetek határokon átívelő közösségépítő ereje.
Szerencsére a munka mellett jutott idő a szép olasz környék megismerésére is: megtekintették az olaszországi "Versailles"-nak nevezett Casertai Királyi Kastélyt és gyönyörű parkját, és a városhoz közeli San Leucio "Belvedere"-be is tettek kirándulást. Volt egy hosszú kirándulás Nápolyban is, ahol a híres Nápolyi Zenés Színházat is meglátogatták, melyben híres operabemutatók voltak a tizenkilencedik században. Érdekes élmény volt a páholyok között sétálni, és megérezni ennek a méltán híres teátrumnak az atmoszféráját. Találkoztak még a Casertai városvezetőkkel is a polgármesteri hivatalban.
Az egész hetes közös munkát egy ünnepélyes koncert zárta le, melynek helyszíne a Casertai Királyi Kastély emeleti monumentális kupolás lépcsőcsarnoka volt.
Az előadáson a diákok nagyon szépen szerepeltek, a színhely különös atmoszférája hozzájárult a fellépő diákjaink nagysikerű produkciójához. Az első szakaszban minden ország külön bemutatót tartott, melynek ideje 15 perc volt. A mi műsorunk a következő volt: 1. Kodály Zoltán: Kállai Kettős, 2. Profokjev: Rómeó és Júlia - báli jelenet, 3. Palya Bea: Szabadon - "Tavasztánc". A koreográfiákat összeállította és betanította Vincze Éva tanárnő.
A koncert második felét a résztvevő diákokból - törökök, spanyolok, magyarok, és persze az olaszok - összeállt zenekari produkció 6 műsorszáma határozta meg . A mieink közül 3 moderntánc szakos növendékünk - hegedűs, fuvolista, és gitáros, valamint a csellista növendékünk ült a zenekari pultok mögött.
A műsort nem csak a helyi tanárok és vezetőség tekintette meg, hanem egy Európa parlamenti képviselő is.

https://creativitybymusic.com/creativity-by-music-erasmus-project/ 

https://www.facebook.com/Creativity-By-Music-341729519955554/


Összefoglaló a "Creativity by music"

Eramsus + pályázatról

A pályázatban 5 iskola dolgozik együtt 2018.09.01. és 2020. 08. 31. között. A résztvevő iskolák:

  • Kirsehir Neset Ertas Guzel Sanatlar Lisesi, Törökország (koordinátor)
  • Washwood Heath Academy, Anglia
  • Conservatorio Profesional de Música "Andrés Segovia" Spanyolország
  • Istituto Statale di Istruzione Secondaria Superiore "Terra di Lavoro" Olaszország
  • Teleki -Wattay Művészeti Iskola, Magyarország

A pályázat célja a zene, tánc, dráma és képzőművészetek segítségével a tanulók művészeti kreativitásának kiteljesítése, a közös munka fejlesztése. A pályázatban kitűzött célok (közös koncert, előadás; az iskolák egyéni jellegzetességeinek, erősségeinek bemutatása a többiek felé workshopok során...) mind azt célozzák meg, hogy a közösségben végzett alkotó tevékenység segítse a tanulók kreatív munkájának fejlesztését, nyíltabban tudjanak egymással kommunikálni, ötleteiket össze tudják kapcsolni.

A pályázat megvalósítása során minden országban lesz találkozó.

Az első és az utolsó (Törökországban 2018. október és Magyarországon 2020. április) a tanárok számára ad lehetőséget a közös munka megszervezésére, a tapasztalatok megbeszélésére, a különböző iskolák eltérő tanítási gyakorlatának bemutatására és átadására. A többi három

(Angliában 2019.01. 27. - 2019.02.02,

Olaszországban 2019. 03.31. - 2019.04.06. és

Spanyolországban 2019. 11.10- 2019. 11.16. ) a tanulók aktív részvételével (közös zenéléssel, workshopokkal) tervezi a kitűzött célok elérését.

Az első ilyen találkozón Birminghamben a pályázat Logóját fogják kiválasztani a diákok által előre elkészített alkotások közül. Egy művészeti kiállításra is sor kerül, valamint a kint együtt dolgozó növendékek közösen is fognak muzsikálni, egy ott a helyszínen megtanulandó zeneműben.

A második találkozón Casertában már egy előre kiválasztott zenei anyag közös előadására kerül majd sor. Emellett a test mint hangszer használatáról szóló workshopot szerveznek a jelenlévő diákoknak. A tánc, mint művészeti forma is hangsúlyosan megjelenik majd a találkozó során. A közös munkát egy koncert zárja majd, amire egy, a világörökség részét képező templomban kerül sor.

A harmadik diákoknak szóló találkozón Linaresben az országok saját (nép)zenéjének sajátosságai kerülnek majd előtérbe. Az angol és magyar népi dallamokkal való foglalkozás mellett nagy hangsúly jut majd a találkozónak otthont adó terület specialitásának a spanyol flamenco muzsika megismerésére, mind zenei, mind táncos szempontból. Az egy hetes munkát egy drámás eszközöket bemutató, improvizációra épülő műhelymunka teszi majd teljessé.

A két éves együttműködés során a közös találkozások munkái alapján egy európai zenei térképet is tervezünk még kialakítani, valamint a találkozókon készült felvételek alapján egy közös film is készül majd a két év együttműködésének megörökítéseként.

Iskolánk a pályázat keretében 20 diák és 11 tanári mobilitást vállalt, ebből eddig 3 tanári mobilitás teljesült, a projektindító Törökországi találkozón. Mivel az eredetileg tervezett Lett utazás, a partner kiesése miatt meghiúsult, a kinti partner feladatait elosztottuk a résztvevők között, valamint a hozzájuk tervezett mobilitásokat, (a pályázat kiírójával történő egyeztetés alapján) a többi találkozó során fogjuk megvalósítani.Ide írhatsz...